Rodrigo Arroyo Bravo

Ph.D in Developmental Science and Psychopathology, Universidad del Desarrollo - 2017 Generation

Studies

  • MA Innovation- Pontificia Universidad Católica de Chile.
  • Certificate in Universitary Teaching- Universidad del Desarrollo.
  • Certificate in Child Neuropsychology Assesment- Pontificia Universidad Católica de Chile.
  • Certificate in Child Neuropsychology – Pontificia Universidad Católica de Chile.
  • BA Psychology – Universidad de Valparaíso.

 

Contact information

[email protected]

http://contactup.io/arroyorodrigo/

ORCID: 0000-0002-2093-3268

 

Research areas

Digital technologies to support child development, Cognitive development, Neuropsychological assessment, People with disabilities (deaf, blind and deafblind, accessibility and development of technological assistance, play and digital play.

 

Research in progress

Doctoral research: “Participation and involvement of mothers of preschool children when playing jointly with touchscreen devices”, Principal researcher.

Research team FONDECYT 1171064: “Well temperate executive function “, Centro de Apego y Regulación Emocional (CARE-UDD).

 

Research participation

  • Research team WISC-V Chilean versión, Centro de Desarrollo de Tecnologías de Inclusión UC. Investigadores principales: Ricardo Rosas, PhD y Marcelo Pizarro. 2016
  • Research team WAIS-IV Chilean versión, Centro de Desarrollo de Tecnologías de Inclusión UC. Investigadores principales: Ricardo Rosas, PhD y Marcela Tenorio, PhD.
  • Research team FONDEF 3654554, “Construcción y Estandarización de Instrumentos de Evaluación Psicométrica para el Desarrollo de una Cultura de Evaluación Ética y Rigurosa”.  Centro de Desarrollo de Tecnologías de Inclusión UC. Investigador principal: Ricardo Rosas, PhD.
  • Research team FONDECYT 1171064, “¿Pruebas tradicionales o evaluación invisible a través del juego? Nuevas fronteras de la evaluación cognitiva”. Centro de Desarrollo de Tecnologías de Inclusión UC. Investigadores principales: Ricardo Rosas, PhD y Francisco Ceric, PhD.


Publication

  • Escobar, J.-P., Rosas-Díaz, R., Ceric, F., Aparicio, A., Arango, P., Arroyo, R., … Urzúa, D. (2018). The role of executive functions in the relation between socioeconomic level and the development of reading and maths. Cultura y Educación, 0(0), 1–25. doi:10.1080/11356405.2018.1462903
  • Véliz, S., Espinoza, V., Sauvalle, I., Arroyo, R., Pizarro, M., Escobar, P., & Garolera, M. (2017) Towards a participative approach for adapting multimodal digital books for deaf and hard of hearing people. International Journal of Child-Computer Interaction. doi:10.1016/j.ijcci.2016.10.003
  • Rosas, G., Rosas, R., Espinoza, V., Sauvalle, I., Garolera, M., Arroyo, R., y Benavente, C. (2017). Biblia inclusiva para niños sordos y ciegos. (CEDETi UC Papeles de Investigación N°8). Recuperado de sitio web del Centro de Desarrollo de Tecnologías de Inclusión, de la Pontificia Universidad Católica de Chile.
  • Escobar, P., Arroyo, R., Benavente, C., Díaz, R., Garolera, M., Sepúlveda, A., … Veliz, S. (2016). Requisitos, retos y oportunidades en el contexto del desarrollo de nuevas tecnologías con niños para niños con discapacidad. Revista Educación Inclusiva, 9(3). Recuperado de http://www.enfoqueseducativos.es/ojs/ojsexe/index.php/REI/article/view /153
  • Pizarro, M., Arroyo, R., Aparicio, A., Tenorio, M., & Rosas, R. (2013). Evidencia de validez convergente entre las versiones chilenas de WAIS-IV y WISC-III. Recuperado de http://descargas.cedeti.cl/2015/06/Papeles-No-1-–-15-11-2013-Validez-convergente-WAIS-IV-y-WISC-IIIvch.pdf
  • Rosas, R., Ceric, F., Aparicio, A., Arango, P., Arroyo, R., Benavente, C., … otros. (2015). ¿Pruebas tradicionales o evaluación invisible a través del juego?: Nuevas fronteras de la evaluación cognitiva. Psykhe (Santiago), 24(1), 1–11. doi: 10.7764/psykhe.24.1.724
  • Rosas, R., Véliz, S., Arroyo, R., Sánchez, M. I., Pizarro, M., & Aparicio, A. D. (2015). PAPELUCHO: a model for developing inclusive digital books for deaf children. En Proceedings of 22nd International Congress on the Education of the Deaf (p. 161). Recuperado de http://www.deaf.elemedu.upatras.gr/images/Proceedings/PAPELUCHO%20A%20MODEL%20FOR%20DEVELOPING%20INCLUSIVE%20DIGITAL%20BOOKS%20FOR%20DEAF%20CHILDREN.pdfTenorio, M., Arroyo, R., Bunster, J., & Rosas, R. (2013, junio). Identificación de la Discapacidad Intelectual: ¿Qué nos falta para alcanzar el estándar internacional? Notas para la educación: CEPPE.
  • Arroyo, R. y Cruzat,J.(2012) Evaluaciones invisibles en cuadros de compromiso neuropsicológico. En Simposio “Juego y Tecnología para la evaluación e intervención cognitiva de niños en edad pre-escolar y escolar” presentado en el marco del VII Congreso Internacional Cerebro y Mente, Medellín, Colombia. http://www.7congresocerebroymente.com/assets/memorias_vii_congreso _cm_2012- ee29ebe31a6dac7ae17576469f3e7f5c.pdf